Eelmisel aastal Vaksali tänav sai ümber ehitatud. Raudteejaama ees olev plats sai uue ilme, lisandusid pingid, parklad, jalgrattateed jne. Vaatame, milline on tulemus.

Alustame Riia ja Vaksali tänava ristmikust.



Kõigepealt peab mainima, et see ristmik saab lähiajal täiesti uue ilme. Üle Riia tänava ehitatakse kergliiklusviadukt, mis ühendab Vaksali tänavat hiljuti ehitatud raudteeäärse jalgrattateega.



Raudtee all kaevatakse tunnelid jalakäijate ja jalgratturite jaoks ning Riia tänava sõidutee natuke laieneb. Detailset infot arhitektuurikonkurssi võitnud töö kohta võib näha siin.

Rekonstrueerimise käigus Vaksali tänava mõlemas sõidusuunas said ehitatud jalgrattateed.



Tee on lihtsalt värviga märgistatud sõiduteel, füüsilist eraldamist ei ole.



See ei ole, kahjuks, parim variant. Sellest, et jalgrattatee on märgistatud sõidu- või kõnniteel, ei piisa. Esiteks, värv kulub väga kiiresti, ja siis ei ole enam arusaadav, et tegemist on jalgrattateega. Teiseks, nõrgemad jalgratturid (eakad, lapsed jne) ei julge sõita sõiduteele joonistatud teel. Kolmandaks, suure tõenäosusega autojuhid hakkavad kasutama jalgrattateed parkimiseks, ummikutest mööda sõitmiseks jne. Ja mis on peamine – kui jalgrattatee märgistus on kulunud, siis autojuhid intuitiivselt ei taju, et seal võib oodata jalgratturit. See võib tekitada eluohtlike olukordi.



Õigesti ehitatud jalgrattatee peab olema füüsiliselt eraldatud nii kõnniteest, kui ka sõiduteest. Siis jalakäijad intuitiivselt tunnevad, et see ei ole nende ala, ja autojuhid füüsiliselt ei saa seal sõita. Vaksali tänava jalgrattateed on võimalik teha paremaks, paigaldades sinna betoonkivid. See on suhteliselt odav ja effektiivne lahendus. Nii on tehtud, näiteks, Ülenurme tänaval:



Ümberehitamise käigus Vaksali tänava kõrvale sai ehitatud mitu autoparklat.



Ja mitu jalgrattaparklat.



Kõik jalgrattaparklad on katuse all, see on positiivne.



Mõnes kohas on jalgrattalukkudega süsteem.



Mõnes kohas on pingid.



On olemas ka meile juba tuttavad rattapumbad koos instrumentidega. Kusjuures erinevalt Annelinna ja Raudtee tänava kergliiklusteedest, mõned instrumendid on veel alles.



Sai valmis ehitatud ka kergliiklustee, mis viib Näituse tänava ülesõidu juurest otse perroonile.



Peab tunnistama, et jalgrattateede projekteerimisel on kasutatud mõned kummalised lahendused. Näiteks, siin jalgrattatee on kõigepealt sõidutee kõrval, siis korraks ronib kõnniteele ja viiekümne meetri pärast on jälle sõiduteel:



Ilmselt selline lahendus on seotud mõningate normatiividega, mis näevad ette sõidu-, kõnni- ja jalgrattateede minimaalset laiust. Kuid käesolevat varianti kohe kindlasti ei saa nimetada elegantseks.

Siin on veel üks imelik lahendus:



Keskel on autotee, kõrval on märgistatud ja füüsiliselt eraldamata jalgrattatee, edasi kõrgemal tasapinnal on määramata funktsiooniga betoonplaatidega kaetud ala, peale seda veel üks jalgrattatee, mis on ühendatud jalakäijate teega. Miks see on projekteeritud nii? Palju loogilisem ja enam-vähem sama palju maksev variant oleks olnud: sõidutee, füüsiliselt eraldatud (betoonkivide, postide vms abil või teisel tasapinnal) jalgrattate, betoonplaatidega kaetud kõnnitee.

Siin jalgrattatee asub sõidutee ja parkimiskohtade vahel.



Aranenud jalgrattakultuuriga riikides nii ei teha. Optimaalne järjekord on järgmine: sõidutee, vajadusel parkimiskohad, füüsiliselt eraldatud jalgrattatee, füüsiliselt eraldatud kõnnitee. Me võiksime õppida arenenud riikide kogemusest ja mitte teha projekteerimisel selliseid vigu, mida nemad tegid aastakümneid tagasi.

Ja lõpetuseks tahaks kirjutada millestki väga positiivsest.



See on muidugi väga huvitavaks muutunud raudteejaama ees olev plats.



Siin on väga raske midagi ette heita.



Kasutatud on erinevaid materjale.



Istutatud on erinevaid taimi.



Ülekäigud on tõstetud kõnnitee tasapinnale.



Kõnniteed on murust kõrgemal – kõik nagu peab.



Muidugi peab tunnistama, et eripärane ja mitmekesine haljastus eeldab püsivat hoolitsemist. Loodame, et see ilu elab kauem, kui üks hooaeg, ja ei juhtu nii, nagu Roosi tänaval, kus huvitavaks planeeritud haljastus kahe aasta pärast näeb välja nii:



Selline on renoveeritud Vaksali tänav koos oma õnnestunud ja vähem õnnestunud lahendustega. Kuidas sulle meeldib? Avalda oma arvamus meie facebook-i lehel.



Eelmised jalutuskäigud hiljuti renoveeritud tänavatel:
Annelinna kergliiklustee,
Roosi tänav,
raudteeäärne jalgrattatee.

Kui sulle meeldis artikkel, siis hakka meie jäglijaks facebook-is ja liitu uudiskirjaga. Siis sa saad uusi artikleid kohe, kui need ilmuvad. Ja me ei spämmi. Uued põnevad artiklid, pildid ja uudised on tulekul!